Het modelleren van OV en fiets
- Auteur
- admin
- Gepubliceerd
- 18 november 2024
- Bijgewerkt
- 22 november 2024

Dit project is nog niet afgerond. Wanneer het rapport publiek toegankelijk is, wordt deze op deze website gedeeld.
Er is toenemende aandacht voor informatie over de routekeuze van fietsers, bijvoorbeeld in relatie tot snelfietsroutes. Goede modellering van de routekeuze is hiervoor essentieel. Naast reistijd en afstand, spelen ook andere factoren een rol, zoals het comfort en de beleving: of een fietspad ondergronds is, de breedte, of het vrij liggend is, het type kruispunten op de route, de kenmerken van de naastliggende weg (bijvoorbeeld maximale snelheid), aantrekkelijkheid van de omgeving, of iemand een e-bike of een traditionele fiets heeft, en het verplaatsingsmotief.
‘Openbaar Vervoer’ is een modaliteit die meegenomen wordt in de modellering, maar hier zijn verbeteringen mogelijk. Er komt steeds meer aandacht voor het inzicht krijgen in de effecten van het comfort van voertuigen en de kwaliteit van overstappunten. De complexiteit van netwerken, bijvoorbeeld wanneer er diverse vervoersmogelijkheden zijn voor één route, speelt hierbij een rol. In grote delen van het land krijgt vraagafhankelijk vervoer een steeds grotere rol.
In deze opdracht wordt geïnventariseerd hoe fietstoedeling en OV-modellering binnen Nederland en in het buitenland wordt uitgevoerd. Het biedt overzicht van de wensen die leven bij de SIVMO-partners en een overzicht van de beschikbare kennis. In het eindproduct worden er voorstellen gemaakt voor verbeteringen op verschillende onderdelen.